Abstract


THE PREDICTIVE VALUE OF PLACEMENT AND REMEDIATION ON

STUDENT PERSISTENCE AND ACHIEVEMENT OF FIRST-TIME

FRESHMEN AT A POST-SECONDARY

INSTITUTION IN PUERTO RICO

 

Evelyn Martinez

Universidad del Turabo – PUERTO RICO

 

ABSTRACT

The purpose of this research was to conduct a cohort study with freshmen on placement and its predictive value on persistence and academic achievement. It examined (a) the percentage of students with placement scores who enrolled in, and passed, English 100; and explored the relationships between (b) placement test scores and persistence in English 100; (c) persistence in remedial English and achievement in the college-level course; (d) the placement test scores of English 100 persisters vs. non-persisters; and (e) the placement test scores and achievement in English 151. Data was obtained from official institutional records. Participants had a placement test score, needed remediation, enrolled in the remedial English course and passed, and continued to the subsequent college-level course. The cohort was followed for 12 months. The principal findings revealed that: (a) 1,403 students took the English placement test; (b) of these, 602 students were referred for placement in English 100; (c) the remaining 801 students were recommended for placement in one of the 3 collegelevel entry English courses; (d) 307 students enrolled in the English 100 day and evening sections; (e) of these, 234 enrolled in the remedial English 100 day sections; (f) 23 students enrolled in the remedial English day sections did not have placement test scores and were excluded from the analyses; (g) of the 211 students with placement test scores enrolled in the day sections of English 100, 71% earned passing grades; (h) 127 persisters and 8 non-persisters enrolled in English 151 the following semester, and of these, 61% passed the course. The statistical results revealed that (a) the placement test score showed no significance, (r = .063, p = < .365), as a predictor of persistence in English 100; (b) the correlation between persistence in English 100 and academic achievement in English 151, (r = .248, p = < .01), showed a positive relationship; (c) a t Test revealed no significant differences between the placement score of persisters and non-persisters in English 100, m = 1.36; and, (d) no significant correlation was found between the placement test scores and achievement in the college-level course (r = .024).

 

Key words: persistence, retention, academic achievement, remedial courses, developmental education, underprepared college students, etc.

 

 

 

RESUMEN ABSTRACTO

 

El propósito de esta investigación fue llevar a cabo un estudio con pruebas de ubicación en un grupo de estudiantes de primer año para medir su valor predictivo en persistencia y logro académico. Se examinó (a) el porcentaje de estudiantes con calificaciones de ubicación que se matricularon y aprobaron Inglés 100; y se exploró la relación entre (b) calificaciones en pruebas de ubicación y persistencia en Inglés 100; (c) persistencia en Inglés remedial y desempeño en cursos a nivel colegial; (d) la calificación en exámenes de ubicación en Inglés 100 estudiantes persistentes vs. no persistentes; y (e) las calificaciones en pruebas de ubicación y desempeño en Inglés 151. Los datos fueron obtenidos de los archivos institucionales oficiales. Los participantes tuvieron una puntuación en exámenes de ubicación, necesitaron remediación, se matricularon en el curso remedial de Inglés y pasaron, y continuaron al subsiguiente curso a nivel colegial. El grupo fue seguido por 12 meses. Los datos principales revelan que: (a) 1,403 estudiantes tomaron el examen de ubicación de Inglés; (b) de éstos, 602 fueron referidos a reubicarse en Inglés 100; (c) los 801 estudiantes restantes fueron recomendados a ser ubicados en uno de los tres cursos de Inglés a nivel de colegial; (d) 307 estudiantes se matricularon en secciones de Inglés 100 de día y de noche; (e) de éstos 234 se matricularon en el curso de Inglés remedial 100, el 71% obtuvo nota de aprobación; (h) 127 persistentes y 8 no persistentes se matricularon en Inglés 151 el siguiente semestre, de éstos el 61% pasó el curso. Los resultados estadísticos revelan que (a) la prueba de ubicación no es significativa, (r =.063, p =<.365), como para predecir persistencia en Inglés 100; (b) la correlación entre persistencia en Inglés 100 y logro académico en Inglés 151, (r =.248, p =<.01) mostró una relación positiva; (c) una prueba T revela que no hay diferencias significativas entre las puntuaciones para ubicación de los persistentes y los no persistentes en Inglés 100, m =1.36; y (d) no se halló correlación significativa entre las puntuaciones de pruebas de ubicación y logro en el curso a nivel colegial (r =.024).

 

Palabras clave:persistencia, retención, logro académico, cursos remediales, educación del desarrollo, estudiantes colegiales no preparados, etc.

 

 

 

Evelyn Martínez Sanabria has been an English language professor at the University of Turabo since 1972, and has served as Language Department Director from 1999 – 2010. She also served as Title V External Evaluator,

Co-Chair of the Turabo Middle States Steering Committee Self-Study Report, Grant Director, and grant writer. She has a B.A. and M.A. (in ESL) and an Ed.D. (Educational Leadership).