Abstract

 

Voices in the Classroom Reveal ESL Teaching and Learning Paths

 

Brenda A. Camara Walker

University of Puerto Rico - Rio Piedras

Maritza Sostre

University of Puerto Rico- Bayamon

 

 

Abstract

The ever-changing second language socio-cultural Puerto Rican classroom context calls for a transformation, one that acknowledges the ESL (i.e. English as a Second Language) students’ voices. In order to empower students with their own ability to learn, teachers should integrate students’ voices in their curriculum planning stages and decision making processes. Therefore, this article discusses the meanings students gave to their language learning happenings or experiences. Additionally, it reveals how reflective practices played an invaluable and significant role in understanding the learning issues involved in the classroom and to develop a systematic way to analyze and address these issues so as to bring about changes in the ESL socio-cultural classroom context.

 

Key words: language valorization, language learning happenings, reflective tasks, communities of learners, participatory interaction

 

Abstracto

En Puerto Rico, el contexto socio-cultural de Inglés como Segundo Idioma, llama a una transformación que reconozca las voces de los estudiantes que habitan en sus salones. Siguiendo esta línea de pensamiento y con el propósito de apoderar a los estudiantes de su aprendizaje, los educadores habrán de integrar las opiniones de sus discípulos, tanto en la planificación del currículo como en el proceso de toma de decisiones. Este artículo analiza, precisamente, los diferentes significados que los estudiantes le atribuyeron a sucesos o experiencias presentes. Además, revela cómo las prácticas reflexivas resultaron esenciales para comprender los disímiles eventos o situaciones que ocurren a diario en las aulas. Más aún, cómo estas prácticas desarrollaron una manera sistemática de analizar y lidiar con dichos eventos, eventos que, en definitiva, redundan en posibles cambios al contexto socio-cultural específico del salón de Inglés como Segundo Idioma.

 

Palabras claves: valorización del idioma, instancias de aprendizaje de un idioma, tareas reflexivas, comunidades de aprendices, participación continua e interactiva