Abstract

 

The Relationship between Self-esteem and Listening Comprehension of EFL Students


A. Majid Hayati

Shahid Chamran Universty of Ahvaz

 

Mohsen Ostadian

Azad University

 

Abstract

The present study is aimed at investigating the relationship between self-esteem and listening comprehension of EFL students. Sixty intermediate students (30 male and 30 female) from Shahid Tondgouyan Petroleum University of Abadan, Iran, were selected using a sample proficiency test. Students’ English language listening comprehension scores were calculated using a model test of TOEFL, including 34 audio conversations and 34 written form tests, and their self-esteem was estimated using Coopersmith (1967)’s questionnaire. The results showed that the students' listening comprehension was significantly affected by their self-esteem; that is, self-esteem as a psychological factor had a positive relationship with students’ English language listening comprehension.

Key words: Self-esteem, Listening Comprehension, Proficiency, Language Learning

 

Abstracto

El propósito de este estudio es investigar la relación entre la autoestima y la comprensión auditiva de los alumnos que estudian el inglés como idioma extranjero. 60 estudiantes intermedios (30 mujeres y 30 hombres) de la Shahid Tondgouyan Petroleum University en Abadan, Irán, fueron seleccionados utilizando un examen piloto de destrezas. Las puntuaciones en su comprensión auditiva del inglés fueron calculadas utilizando una prueba modelo del TOEFL, que incluye 34 conversaciones en audio y 34 pruebas escritas. La autoestima de los estudiantes fue calculada utilizando el cuestionario de Coopersmith (1967). Los resultados mostraron que la comprensión auditiva de los estudiantes se afectó significativamente dependiendo de su nivel de autoestima. Es decir, la autoestima como factor psicológico mantuvo una relación positiva con la comprensión auditiva del inglés de los estudiantes.

Palabras claves: auto estima, comprensión que escucha, habilidad, aprendizaje de idiomas