The Impact of Linguality on Cognitive and Metacognitive Reading Strategies Awareness
Mojtaba Maghsudi
Seyed Hassan Talebi
Mysore University
Abstract
One major issue in discussions about cognitive versus metacognitive strategies involves separating what is cognitive from what is metacognitive. Cognitive strategies are used to help an individual achieve a particular goal (e.g., understanding a text) while metacognitive strategies are used to ensure that the goal has been reached (e.g., monitoring one’s understanding of that text).The major aim of this study having an ex-post facto design was to find out whether linguality has any impact on the awareness and use of metacognitive, cognitive and total cognitive/metacognitive strategies in respective of students proficiency levels. Throughout this study the researchers found that dominant and balanced bilingual students differed significantly in their cognitive, metacognitive as well as total cognitive/metacognitive strategy scores, meaning that balanced bilinguals had significantly higher scores than dominant bilingual students. Furthermore, students with high proficiency had significantly higher scores than students with low proficiency in their cognitive, metacognitive and also total cognitive/metacognitive strategies. However, the interaction effect between linguality and proficiency is found to be non-significant in the aforementioned strategies, indicating that the pattern of cognitive strategy scores are similar for students with low and high proficiency irrespective of the lingual background they have.
Key words: Cognitive/metacognitive reading strategies, dominant bilingual and balanced bilingual
Abstracto
Uno de los asuntos principales en la discusión sobre estrategias cognitivas versus las metacognitivas implica separar aquello que es cognitivo de lo metacognitivo. Las estrategias cognitivas se utilizan para asistir a un individuo en alcanzar una meta en particular (ie. el entendimiento de un texto), mientras que las estrategias metacognitivas se utilizan para asegurarse que la meta haya sido alcanzada (ie. monitoreo del entendimiento personal de ese texto). La meta primordial de este estudio es deducir si el lingüismo tiene impacto en la conciencia y el uso de estrategias metacognitivas, cognitivas y metacognitivas/cognitivas con respecto a los niveles de destrezas de los estudiantes. A través del estudio los investigadores descubrieron que las puntuaciones de los estudiantes bilingües dominantes y balanceados diferenciaron significativamente en las pruebas cognitivas, metacognitivas y cognitivas/metacognitivas. Quiere decir que los estudiantes bilingües y balanceados obtuvieron puntuaciones significativamente mayores que los bilingües dominantes, Asimismo, los estudiantes con destrezas mayores obtuvieron puntuaciones significativamente mayores que los estudiantes con pocas destrezas en sus estrategias cognitivas, metacognitivas y cognitiva/metacognitivas. Sin embargo, el efecto de interacción entre lingüismo y destrezas se encontró poco significante en las pruebas de las estrategias mencionadas anteriormente, indicando de esta manera, que el patrón de puntuaciones de estrategias cognitivas son similares entre estudiantes con bajas y altas destrezas independientemente de su trasfondo lingüístico.
Palabras clave: Estrategias cognitivas/metacognitivas de lectura; bilingüe balanceado y bilingüe dominante