Presentation Modes and Vocabulary Learning and Retention Effects
Baicheng Zhang
Chongqing Jiaotong University
Abstract
Based on the elaboration and mental lexicon theories, this study investigates, by use of experiments, the different effects of English vocabulary learning and retention when adopting 3 different presentation modes. 58 English majors are selected as the subjects and two tests are performed one hour and one week after the relevant presentation, utilizing a certain presentation mode respectively. Data analysis reveals four major findings, and supported by the major findings and our interpretations, we are able to reach the conclusions of the study: (1) Different presentation modes will surely produce different vocabulary learning and retention effects; (2) Providing example sentences in presentation influences vocabulary learning effect; (3) The ways of providing example sentences in presentation influences the vocabulary learning and retention effects as well. Generally, the effect is better when learners make their own example sentences than that when the sentences are hastily and randomly provided by the teacher.
Key Words: elaboration; English vocabulary teaching and learning; mental lexicon; presentation; vocabulary memorization
Abstracto
Basado en la elaboración y las teorías mentales del léxico, este estudio investiga, a través del uso de experimentos, los diferentes efectos de la retención y el vocabulario en inglés en tres diversos modos de presentación. 58 estudiantes, cuya concentración académica es el inglés, fueron elegidos para ser sujetos en dos estudios de una hora y una semana respectivamente, después de efectuar unas exposiciones relevantes al tema utilizando una cierta metodología de presentación. El análisis de datos refleja cuatro hallazgos principales. De acuerdo a estos hallazgos y nuestras interpretaciones concluímos que: (1) Diversos modos de presentación producen claramente diferentes efectos en el aprendizaje de vocabulario y la retención del mismo; (2) Proveer ejemplos de oraciones durante las exposiciones influencia el efecto del aprendizaje de vocabulario; (3) Las maneras de proveer oraciones como ejemplos durante las presentaciones influencia el aprendizaje de vocabulario, como también, los efectos de retención. Generalmente, el efecto es mejor cuando los aprendices formulan sus propios ejemplos de oraciones en comparación con cuando las mismas son suplidas apresuradamente por el(la) maestro(a).
Palabras claves: Elaboración; enseñanza y aprendizaje de vocabulario en inglés; léxico mental; presentación; memorización de vocabulario