The Interaction Between Field Dependent / Independent Learning Styles and Learners’ Linguality in Third Language Acquisition
Mojtaba Maghsudi
University of Mysore
Abstract
Field Independent hinges on the perceptual skill of “seeing the forest for the trees.” A person who can easily recognize the hidden castle or human face in 3-D posters and a child who can spot the monkeys camouflaged within the trees and leaves of an exotic forest in coloring books tend toward a field independent style. The “field” may be perceptual or it may be abstract, such as a set of ideas, thoughts, or feelings from which the task is to perceive specific subsets. Field dependence is, conversely, the tendency to be “dependent” on the total field so that the parts embedded within the field are not easily perceived, though that total field is perceived most clearly as a unified whole.
In the present study the interaction between the learners’ learning styles and their linguality in language acquisition was investigated. Results of data analysis indicated that there is a significant difference between dependent and independent students in their English Achievement Test scores, while there is NO significant interaction between students’ learning styles and gender in their English Achievement Test scores. It was also indicated that there is NO significant interaction between students’ learning styles and their linguality in English Achievement Test scores.
Key words :
Dependent / Independent learner, Linguality, Language acquisition
Abstracto
Este estudio intenta hallar el comportamiento estratégico de lectura entre estudiantes femeninos y masculinos, mono/bi lingües de alta y baja estrategia de lectura en la lectura de cuentos cortos. Se encontró que los estudiantes que utilizan altas y bajas estrategias obtuvieron diferencias significativas en sus puntuaciones promedio de lectura y que los estudiantes bilingües obtuvieron a su vez promedios más altos de lectura que los monolingües. Sin embargo, el género de los estudiantes no marcó una diferencia significante en las puntuaciones promedio de lectura. En adición, se encontró que la interacción entre la conciencia de las estrategias de lectura y la lengua no fue significante, ya que los patrones en las puntuaciones de lectura fueron iguales entre estudiantes mono y bilingües, sin importar las estrategias de lectura de cada uno. También se encontró que el efecto de la interacción entre estrategias de lectura y el género de los estudiantes no fue un factor significante en el estudio, revelando de esta manera un patrón en las puntuaciones de estudiantes femeninos y masculinos, sin importar las estrategias de lectura de cada uno. Este hallazgo implica que para aumentar la habilidad de comprensión de lectura de cuentos cortos de estudiantes de ESL, se debe aumentar a su vez la conciencia de estrategias de lectura. En adición, los estudiantes monolingues, necesitan mayor andamiaje en cuanto a las actividades de lectura que les ofrecen sus maestros, en comparación con la que necesitan los estudiantes bilingües para la lectura de cuentos cortos.
Palabras clave :
lengua, lectura, estrategias de lectura de cuentos cortos, ESL.