The Impact of Linguality and Gender on the Strategic Reading Behavior and Reading Ability of ESL Learners with Low and High Awareness of Strategies in Reading Short Stories
Nematollah Moradi
Mysore University
Seyed Hassan Talebi
Mysore University
Abstract
This study intends to find outthe strategic reading behavior of male/female, mono/bi-lingual ESL learners of high and low reading strategies awareness in the reading of short stories. It was found that students using low and high reading strategies differed significantly in their mean reading scores and also that bilingual students had significantly higher reading scores than monolingual students. However, male and female students did not differ significantly in their mean reading scores. In addition, the interaction effect between reading strategies awareness and linguality was found to be non-significant, revealing that the pattern of reading scores were the same for mono and bilingual students irrespective of the reading strategies they have. The interaction effect between reading strategies and gender was also found to be non-significant, revealing that pattern of reading scores are the same for male and female students irrespective of the reading strategies they have. Therefore, it is implied that to increase the reading comprehension ability of ESL learners in their reading of short stories we need to increase their reading strategies awareness. In addition, monolingual students need more scaffolding from their teachers in their reading activities compared to bilingual students in reading short stories.
Key words:
Linguality, Reading, Reading Strategies for Short Stories, ESL.
Abstracto
Este estudio intenta hallar el comportamiento estratégico de lectura entre estudiantes femeninos y masculinos, mono/bi lingües de alta y baja estrategia de lectura en la lectura de cuentos cortos. Se encontró que los estudiantes que utilizan altas y bajas estrategias obtuvieron diferencias significativas en sus puntuaciones promedio de lectura y que los estudiantes bilingües obtuvieron a su vez promedios más altos de lectura que los monolingües. Sin embargo, el género de los estudiantes no marcó una diferencia significante en las puntuaciones promedio de lectura. En adición, se encontró que la interacción entre la conciencia de las estrategias de lectura y la lengua no fue significante, ya que los patrones en las puntuaciones de lectura fueron iguales entre estudiantes mono y bilingües, sin importar las estrategias de lectura de cada uno. También se encontró que el efecto de la interacción entre estrategias de lectura y el género de los estudiantes no fue un factor significante en el estudio, revelando de esta manera un patrón en las puntuaciones de estudiantes femeninos y masculinos, sin importar las estrategias de lectura de cada uno. Este hallazgo implica que para aumentar la habilidad de comprensión de lectura de cuentos cortos de estudiantes de ESL, se debe aumentar a su vez la conciencia de estrategias de lectura. En adición, los estudiantes monolingues, necesitan mayor andamiaje en cuanto a las actividades de lectura que les ofrecen sus maestros, en comparación con la que necesitan los estudiantes bilingües para la lectura de cuentos cortos.
Palabras clave:
lengua, lectura, estrategias de lectura de cuentos cortos, ESL