Abstract

 

Question of Public Accountability of the Media: An Analysis of Journalists’ Perceptions

 D V R Murthy

Andhra University

 Abstract

The press plays a vital role in democracy in disseminating information to the public to have the latter well informed. For this purpose, the press gathers news from various sources and disseminates it to the public. However, while gathering and disseminating the news, the press, although cautious, may be blamed of acting in an unfair and biased manner by violating the professional code of conduct. In the age of market-driven journalism, the media indulge in sensationalism to maximise profits and commercialism is said to be the motive for such behaviour. Thus, society expects the press to be accountable to its constituents and press accountability is central to its behaviour. Therefore, the present study is undertaken to examine the perceptions of journalists about the concept of accountability in relation to sources, use of language, ethics of the profession, among other issues.

Key words:

accountability, public accountability, ethics, objectivity, social reality, language and media

Abstracto

La prensa juega un papel vital en la democracia, diseminando información para mantener al público bien informado. Para cumplir con este propósito, la prensa reúne noticias de diferentes fuentes y las dispersa al público. Sin embargo, durante el proceso de juntar y diseminar las noticias, a la prensa, aún manteniendo cautela, se le puede culpar por actuar de manera injusta y prejuiciosa por violar el código profesional de conducta. La era del periodismo enfocado en los mercados se ve influenciada por el sensacionalismo de la prensa, quien se interesa por maximizar sus ganancias a través de la comercialización. De esta manera la sociedad espera que la prensa sea responsable por sus constituyentes. Este estudio examina las percepciones de periodistas sobre el concepto de responsabilidad con relación a la búsqueda de fuentes, uso de lenguaje, ética de la profesión, entre otros asuntos.

Palabras clave:

responsabilidad, responsabilidad pública, ética, objetividad, realidad social, lenguage y medios de comunicación.