Gender Differences in the Use of Linguistic Forms in the Speech of Men and Women: A Comparative Study of Persian and English
Azadeh Nemati Jahrom Azad University , Iran andJennifer Marie Bayer Central Institute of Indian Languages, Mysore, India
Abstract
This research was intended to determine whether men and women were different with respect to the use of intensifiers, hedges and tag questions in English and Persian. To conduct the study, R. Lakoff’s (1975) ideas concerning linguistic differences between males and females were taken into account. In order to gather the most natural-like data, 6 English and 8 Persian film-scripts with a family and social theme were randomly selected from amongst all the scenarios available in two libraries of the University of Shiraz. In all, 9,280 utterances were studied. The data were then divided into four major groups: (1) cross gender, same culture, (2) same gender, cross culture; (3) cross gender, cross culture; and (4) cross culture data. The results of the 21 Chi-squares computed showed no significant difference between the groups on the use of intensifiers, hedged and tag questions. The findings of the study did not confirm Lakoff’s opinion regarding gender-bound language at least in the three areas and the corpus inspected in this research.
Keywords:
Linguistics, Gender-Bound Language, Gender Differences, Hedge, Tag Question, Intensifier, Persian, English, Difference Theory, Dominance Theory.
Abstracto
Esta investigación se llevó a cabo con la intención de determinar si los hombres y las mujeres son diferentes con relación al uso de intensificadores, setos y preguntas coletilla en inglés y perso. Para realizar la misma, se tomaron en cuenta las ideas de R. Lakoff (1975) sobre las diferencias lingüísticas de género entre mujeres y hombres. Para lograr obtener una data lo más cercana a la realidad, se utilizaron como muestra 6 guiones de filme en inglés y 8 en perso, todos con una temática familiar y social y escogidos al azar entre dos bibliotecas de la Universidad de Shiraz. Se estudiaron 9,280 palabras y sonidos en todas y los resultados obtenidos se dividieron en cuatro grupos principales: (1) diferente género, (2) mismo género, diferente cultura; (3) diferente género y cultura, y, (4) diferente cultura. Los resultados de 21 cuadrados de Chi no mostraron ninguna diferencia significativa entre los grupos de acuerdo al uso de intensificadores, setos y preguntas de coletilla. Los hallazgos del estudio no confirmaron la opinión de Lakoff sobre el vínculo entre género y lenguaje, al menos en las tres áreas que se investigaron y el corpus que se utilizó en la investigación.
Palabras clave:
lingüística, lenguaje vinculado al género, diferencias de género, seto, pregunta de coletilla, intensificador, perso, inglés, Teoría de diferencia, Teoría de predominio.