RHETORICAL CHOICES IN INTRODUCTIONS OF EXAMINATION ESSAYS:
A CROSS-DISCIPLINARY STUDY
Joseph B. A. Afful
University of Cape Coast - GHANA
ABSTRACT
Recent studies in academic discourse show that rhet orical choices in student academic writing differ across disciplines. Focusing on the introductions of examination essays, the present study examines the rhet orical choices made by second-year undergraduates in Literature-in-English and Sociology courses in a Ghanaian state university. A combined framew ork comprising Swales’ rhet orical move approach and Halliday’s systemic functional grammar was adopted to investigate a total of 120 examinations essays. The analysis showed three key findings. Firstly, the Sociology introductions differed from the English introductions in their deployment of definition in Move 1. Secondly, the English introductions differed from Sociology ones in the use of verbal processes in Move 2 and the use of personal pronouns, discourse verbs, and purpose expressions in Move 3. Further, both Sociology and English introductions utilized lexical repetition as a principal rhet orical feature. These findings have imp ortant implications f or the description of undergraduate writing, writing pedagogy at undergraduate level, and future research in the rhet oric of disciplinary discourse.
Key w ords: cross-disciplinary, introduction , linguistic features, undergraduate writing,
RESUMEN ABSTRACTO
Estudios recientes en el discurso académico demuestran que las decisiones retóricas en la escritura académica de los alumnos difieren a través de las disciplinas. Centrándonos en las introducciones de los ensayos a ser evaluados, el presente estudio examina las decisiones retóricas hechas p or estudiantes de segundo año sub graduado en cursos de Literatura en Inglés y Sociología en una universidad del estado de Ghana. Se adoptó un marco combinado que consiste del movimiento retórico Swales y la gramática funcional sistémica de Halliday para investigar un total de 120 ensayos a ser examinados. El análisis demostró tres descubrimientos claves. Primero, las introducciones en sociología difieren de las introducciones del inglés en su desempeño de definición en el Movimiento 1. Segundo, las introducciones del inglés difieren de las de sociología en el uso del proceso del verbo en el Movimiento 2, y el uso de pronombres personales, verbos discursivos y expresiones de propósito en el Movimiento 3. Además, tanto las introducciones del inglés como las de sociología usan repetición léxica como carácter retórico principal. Estos hallazgos tienen implicaciones imp ortantes en la descripción de la escritura de los sub graduados, la escritura pedagógica a nivel sub graduado y la investigación futura en la retórica del discurso disciplinario.
Palabras clave : Disciplinario-cruzado, introducción, caracteres lingüísticos, escritura sub graduada.