Gender stereotyping and gendered discourses
in a Hong Kong primary English textbook series
Chi Cheung Ruby Yang
The Hong Kong Institute of Education- CHINA
Abstract
This study analyzed the content and language of a currently published Hong Kong English language textbook series for grade one students to find out if gender stereotyping and gender bias still exist. The results of the study showed that males and females were almost equally represented and were portrayed in a similar range of activities. Females were also more visible in both illustrations and texts. The phenomena of females being underrepresented and male dominance occurred in the previous textbook studies do not exist in the examined textbook series, though males were still mentioned first when two nouns were paired for sex. Future studies that involve examining primary textbooks of different grade levels and interviewing the textbook authors are necessary so as to obtain a more confirmed conclusion that textbook authors nowadays are more aware of avoiding gender stereotyping and gender bias in the textbook contents and illustrations.
Key words: Gender Stereotyping; Gendered Discourse; Gender Bias; Primary Schools; English Language; Textbooks
RESUMEN ABSTRACTO
Este estudio analizó el contenido y el lenguaje de un libro de texto publicado en el idioma inglés en Hong Kong para estudiantes de primer grado para así averiguar si aún existe algún estereotipo o prejuicio de género. El resultado del estudio muestra que los varones y las hembras están casi igualmente representados y se proyectan dentro de límites similares de actividades. Las hembras fueron más visibles tanto en las ilustraciones como en el texto. El fenómeno de que la mujer está sub representada y la dominancia del hombre que apareciera en estudios de libros de texto anteri ores no existe en esta serie de textos aquí examinados, aún cuando los varones eran mencionados primero cuando se pareaban dos sujetos p or sexo. Futuros estudios que envuelvan el examinar libros de texto para diferentes niveles y entrevistar a los aut ores del texto sería necesario para obtener una conclusión más confirmada de que los aut ores de textos están hoy en día más consientes de evitar estereotipos de género y discriminación en el contenido y las ilustraciones de sus libros de texto.
Palabras clave:Estereotipo de género; discurso de género; discriminación p or género; escuelas primarias; idioma inglés; libros de texto