INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION
AND THE OFFICIALIZATION OF CULTURE IN PERÚ
Ana Saroli
Acadia University
ABSTRACT
This paper examines differing perceptions of interculturalism in bilingual education in Quechua-speaking communities in the Cusco region of Perú and the relative success of state-run and other intercultural bilingual education (IBE) programs. There is general agreement about the importance of the cultural dimension in these programs. Nevertheless, there is a frequent mismatch between government-designed and implemented IBE programs and the attitudes of community members about how such programs should be delivered.
Keywords : interculturalism, intercultural bilingual education, Quechua, community attitudes
ABSTRACTO
Esta investigación examina las percepciones divergentes sobre el interculturalismo en la educación bilingüe en comunidades quechuahablantes en la región del Cusco, Perú y el éxito relativo de los programas estatales y otros programas de educación intercultural bilingüe (EIB). Existe un consenso general sobre la importancia de la dimensión cultural en estos programas. No obstante, los programas EIB que son diseñados e implementados por el estado frecuentemente son incompatibles con las actitudes de miembros de las comunidades sobre la manera en que se debe efectuar tales programas.
Palabras clave : interculturalismo, educación intercultural bilingüe, quechua, actitudes comunitarias